Välkommen!
ÅRSMÖTE
Lördag 13 juni kl 10
GEMENSAMMA ARBETSDAGAR
Lördag 9 maj kl 10-12
Nästa:
Lördag 27 juni kl 10-12
Lördag 15 augusti kl 10-12
Lördag 19 september kl 10-12
Efter arbetet bjuds gemensam lunch som Festkommittén ordnar.
Anmäl dig på lista på toan.
Senast uppdaterad 2026-05-04
Vad roligt att du hittat vår webbplats
Då det finns en koloniförening till med samma namn vill vi förtydliga att vi finns i Åkersberga.
Håll utkik i nästa nummer av Koloni
Koloniträdsgårdsförbundets medlemstidning har varit i Smedby och gjort reportage om vår förening. Kommer i nästa nummer!
Funderar du på att köpa eller sälja kolonilott i vår förening?
Nu finns en ny process för överlåtelse som hjälper dig att se vad du behöver tänka på, och göra: Överlåtelse av kolonilott
Rabatt på Åkersberga växtförsäljning
Medlemmar i Smedby koloniförening får 10% rabatt på Åkersberga växtförsäljning. Visa upp medlemskortet i kassan.
Föreningens arrende med Österåkers kommun
Arrendet med kommunen löper vidare till och med 2031.
Klimatdagen – Mat från jord till bord
Lördag 11 oktober var föreningen inbjudna till att delta i en klimatdag i Åkersberga centrum. Föreningen bjöd på pumpasoppa, hade pristävling och informerade om vår verksamhet i en välbesökt och uppskattad utställning. Håll utkik i Koloniträdgårdsförbundets tidning.
Återbruk
Har du saker att skänka bort till medlemmar i föreningen? Välkommen att sätta upp en lapp på anslagstavlan. På grund av tidigare incidenter vill föreningen inte att du ställer "bortskänkes-grejer" vid föreningshuset.
Undvik att elda
Enligt föreningens trivselregler är det av säkerhetsskäl inte tillåtet att elda, annat än för grillning och då "om största aktsamhet iakttas". Grillning är inte tillåtet om det råder eldningsförbud i kommunen.
Grillning får endast ske i kolgrill med grillkol eller briketter. Engångsgrillar är inte tillåtna.
Håll dig uppdaterad på Österåkers kommuns hemsida.
Läs mer om hur du grillar säkert på Storstockholms brandförsvars webbplats.
Vildsvin i området
Vi får allt fler besök av vildsvin, inte bara på föreningens allmänna ytor utan även på lotterna. Om du haft besök på din lott är det bra om du:
Detta för att både styrelsen och kommunen ska få en bild av omfattningen.
Här finns tips på hur man kan undvika besök från vildsvin från kommunens viltvårdare.
Objudna gäster i området
Föreningen har fått stöd av kommunens trygghetssamordnare som ordnat så att:
På polisens hemsida kan du både anmäla brott och tipsa polisen om du sett något. Meddela också styrelsen så får vi en bild av omfattningen.
Titta till era lotter ofta
Det händer att vi blir utsatta för klotter, inbrott eller andra olaga händelser. Om det händer på din koloni:
Styrelsen kan inte hjälpa dig kring skadegörelse/inbrott innanför din lottgräns.
Föreningen har bytt e-postadres
Styrelsen har bytt från vårt gamla hotmail-konto till smedby1969@gmail.com
Har du sett den invasiva nya lövplattmasken som äter upp våra daggmaskar?
I Sverige har vi nu fått in en plattmask som hotar våra daggmaskar via importerade plantor. Kontrollera alla plantor innan du planterar dem.
Det finns tre saker du kan göra:
Så här parkerar vi
På P1 (den första från vägen) parkerar vi i två rader. Raden ut mot vägen lämnar en redig glugg så de som parkerat innerst kan komma hem.
På P2 parkerar vi vid de markerande pinnarna.
Samarbete med Åkersberga Trädgårdssällskap
Vi samarbetar med Åkersberga Trädgårdssällskap. Här är deras webbplats och här finns ett infoblad. Vi rekommenderar verkligen ett besök på Länsmansgården i Åkersberga som har fina rabatter, hantverk, second hand och gott fika bland pågående utställningar.
Har du flyttat eller bytt mobilnummer eller e-post?
Meddela oss snarast dina nya uppgifter, så att vi har korrekta uppgifter och så att du får tidningen Koloni till korrekt adress.
Presentation
Koloniområdet ligger inbäddat i grönskan vid Smedby i Åkersberga.
Odlingslotterna är mellan 200 kvm och 400 kvm stora och bebyggda med var sin liten dagstuga. De äldsta från 1969.
I området finns ett föreningshus samt en gemensam toa-byggnad. Vi har ingen dusch eller andra moderniteter som el.
Sommarvatten finns framdraget till varje lott.
Föreningen är medlem i Koloniträdgårdsförbundet och jobbar nu med sin miljödiplomering.
(Den ska följas upp vart tredje år för att få behålla märkningen.)
Vi har en festkommitté som ordnar lunch på städdagarna och ibland med trevligheter under odlingssäsongen.
Alla kolonister hjälps åt att ta hand om området och de gemensamma byggnaderna. Det gör vi på de fem städdagar som vi har varje säsong.
Vi har flera arbetsgrupper som ansvarar för och utför olika nödvändiga sysslor dessemellan.
Varje kolonist sköter klippning av gräset i gångarna framför sin lott, liksom gången och häcken som vetter ned mot ån. Du bidrar till områdets trivsel genom att vårda din lott och stuga.
Vi är ett gäng trädgårdsentusiaster i olika åldrar, med mycket jord under naglarna och ömma ryggar, men som lyckligt lottade att kunna odla egna grönsaker, bär, frukt och blommor. Och får lyssna på fågelsång i den friska luften. Så underbart ljuvligt!
Kontakta styrelsen
Skicka e-post till Smedby Koloniförening: smedby1969@gmail.com
Copyright @ All Rights Reserved